Friday, December 23, 2011

تقسيم سنطور مقام طاهر Taqsim Santur - Yusuf Pataw



Uploaded by on Apr 22, 2009

http://iraqimaqam.blogspot.com

Iraqi Maqam المقام العراقي
Yusuf Hugi Pataw (1886-1976)
Taqsim Santur - Maqam Taher and Hadidi
First Cairo Congress of Arab Music (1932)
Cairo, Egypt. 78rpm recording.

Improvisation on the santur in Maqam Taher and Hadidi by master Yusuf Hugi Pataw as part of the Iraqi delegation to the First Cairo Congress of Arab Music (Le Congrès du Caire) in 1932. Yusuf Pataw was sent as a replacement for his father Hugi Pataw, head of the Chalghi al-Baghdadi at the time, who could not attend due to his old age. The Iraqi delegation led by maqam performer Muhammad al-Qubbanchi won the first place and were awarded a prize by King Fuad I.

Maqam Taher is a secondary maqam derived from the Maqam Jahargah (chahargah) while the Maqam Hadidi is derived from the Saba.

تقسيم سنطور من مقامي الطاهر و الحديدي العراقيين من اداء يوسف حوكَي بتو (١٨٨٦-١٩٧٦) في مؤتمر القاهره الاول للموسيقى العربيه في عام ١٩٣٢. وقد فاز الوفد العراقي برئاسه القارئ محمد القبنجي بالمركز الاول بعد استفتاء لجنه المؤتمر من الخبراء الموسيقيين العرب و الاتراك و الاوربيين و تم تكريم الوفد من قبل الملك فؤاد الاول.

مقام الطاهر مقام عراقي اصيل يعد فرعا من مقام الجهاركَاه اما الحديدي فهو مقام عراقي مشتق من مقام الصبا

*


يوسف بَتَو بن حوكَي بن صالح بن رحمين ولد في محله الطاطران في بغداد سنة ١٨٨٦ و كان من مهرة العازفين على السنطور، اخذ فنه من ابيه الاسطه حوكَي بتو. و ليوسف بتو جوق للجالغي البغدادي اشتغل به مع رشيد القندرجي و يوسف حوريش و محمد القبنجي. و كان جوقه هو الذي صحب القبنجي الى مصر فعزف له في المؤتمر الموسيقي الشرقي الذي عقدته الحكومة المصرية سنة ١٩٣٢. تتلمذ على يده الحاج هاشم الرجب على آله السنطور قبل ترحيل اعضاء الجالغي اليهود من العراق في اوائل الخمسينات. توفي سنة ١٩٧٦ خارج العراق.

0 comments:

Post a Comment